perjantai 6. syyskuuta 2013

Toinen satakala muutti kalalampeen!

Ensimmäinen satakala saapui lampeen ykkösluokalla. Nyt satakaloja uiskentelee vesiputoksen alla jo kaksi! Meillä oppilaat lisäävät kaloja, suuremmissa muutoserissä (kuten nyt) on ollut useampi oppilas auttamassa.

Muutimme kalat seuraavasti:
199 = 1 satakala, 9 kymppikalaa, 9 ykköskalaa
Ensin lisäsimme yhden ykköskalan. Ja lammessa oli 10 ykköskalaa.
Tässä oppilaat osasivat jo kertoa että ne pitää muuttaa kymppikalaksi.
Sitten lammessa ui 10 kymppikalaa.
Ja nopeasti tuli ehdotus niiden muuttamisesta satakalaksi.

Vaan mistäpä saadaan satakala? Sitä ihmetteli ensin moni, kunnes joku kysyi, että jospa ope on sen askarrellut. 

Meidän luokan 200. koulupäivä

Kymppi- ja ykköskalat voi tulostaa itselleen täältä.
Satakaloja minulla ei ole ollut valmiina, vaan olen ne itse askarrellut. Kalat ovat ClipArtin kuvia, joiden värejä olen muokannut. Lisäksi olen kirjoittanut kalan päälle "100" ja liimannut tulostetun kalan satenkaarikartongille.

Suosittelen Matikasta moneksi-kirjaan tutustumista! Sieltä löytyy paljon vinkkejä mm. näiden kalojen kanssa toimimiseen.



3 kommenttia:

  1. Hei Mirva!
    Ajattelin kysyä sinulta, miten aikataulutat 2. luokan sisällöt. Olenko ymmärtänyt oikein, että et käytä VaNe-kirjoja. Miten tasapainoilet "tavallisen" oppikirjan kanssa? Menetkö oppikirjan aikatauluehdotuksen mukaisesti vai kenties Näppituntuma 2:n mukaan?
    kyselee Johanna

    VastaaPoista
  2. Hei Johanna!
    Meillä ei ole käytössä VaNe-kirjoja, tosin olen kyllä niihin tutustunut. Mielestäni "tavallinen" oppikirja ja toiminnallisuus on hyvin mahdollista nivoa yhteen. Huomasimme jo viime vuonna ykkösellä, että kun tunnin aluksi toimimme välineitä hyödyntäen, kirjan tehtävät sujuivat sen jälkeen melko nopeasti. Kaikki tämä vaatii tosin opettajalta paljon suunnittelua. Ja luokassamme tapahtuu paljon muutakin, kuin tänne blogiin ehdin päivitellä.

    Aikataulutuksen pohjana on opetussuunnitelman sisällöt ja tavoitteet. En ole edennyt suoraan oppikirjan tai Näppituntuman aikatauluehdotuksen mukaan. Voisin ehkä sanoa hyödyntäneeni niitä molempia sekä koulutusten kautta oppimiani asioita. Esimerkiksi ekaluokan syksynä käytimme paljon aikaa esimatemaattisiin taitoihin, ja nyt kakkosluokan aluksi olemme varmistelleet hajotelmia ja kymppiylitystä.

    Suurin asia, jonka itse olen oppinut koulutusten kautta on se, että ei pidä kiirehtiä liikaa :)Äidinkielessä em. asia niinkin osataan, mutta matematiikan suhteen on syytä olla tarkkaavainen!

    Tämän vuoden oppikirjan hyödyntämisestä on vielä tulossa juttua kunhan ehdimme päivitellä :)

    Terkuin, Mirva

    VastaaPoista
  3. Kiitos Mirva vastauksestasi!

    Jään mielenkiinnolla, uteliaana ja vähän kärsimättömänäkin odottamaan blogipäivityksiä siitä, miten teidän luokkanne etenee matikassa nyt 2. luokan syksyllä.

    Tsemppiä aherrukseen!
    -Johanna

    VastaaPoista