Olen opettanut oppilaille muutamia kuvia ja niiden tarkoittamaa toimintaa. Matematiikassa meillä on ollut käytössä muun muassa seuraavat:
Kun tunnin kohdalla on ketun kuva, oppilaat tietävät, että tunnin aluksi tehdään nopeannäkemisen harjoituksia. Oppilailla on tätä harjoitusta varten vihko, jonka kannessa on myös ketun kuva. He osaavat siis ottaa tuon vihkon valmiiksi esille heti tunnin aluksi ja myös tehdä tehtävän esivalmistelun, eli vetää viivoittimella kaksi viivaa vihkon sivulle niin että siihen muodostuu neljä lokeroa.
Kun tunnin kohdalla on laatikon kuva, oppilaat tietävät, että tunnilla tarvitaan matematiikkalaatikkoa. Oppilaat hakevat sen heti valmiiksi omalle pulpetilleen luokan takaa olevasta kärrystä. Matematiikkalaatikon käyttöäkin kannattaa opastaa ja harjoitella. Avaamme kannen, otamme sieltä vain tarvittavan esille pulpetille, suljemme kannen ja laitamme laatikon odottamaan oman tuolin alle. Tätä on pitänyt tehdä monta kertaa, mutta kyllä se siitä lähti lopulta sujumaan :)
Kiitos näistä vinkeistä! Kivoja juttuja. Matikkalaatikko? Mitä sieltä löytyy?
VastaaPoistaMatikkalaatikossa on oppilaan toimintavälineitä esim. hajotuskone, sormikortit, numerokortit, pistekortit, makaroneja, sinipunakiekkoja...Sellaisia juttuja, mitä jokainen oppilas tarvitsee. Laatikon sisältö vähän vaihtelee. Kannattaa myös miettiä sitä, kuinka paljon tavaraa sinne kannattaa kerrallaan antaa ;) Mulla olikin joskus tarkoitus tehdä postaus tuosta laatikosta, mutta on tainnut unohtua. Pitääpä nyt yrittää tehdä siitä juttua tänne :)
VastaaPoista