maanantai 28. lokakuuta 2013

Hui kauhistus, mitä matikkaa!


Vietimme tänään koko päivän työskentelemällä eri pisteillä. Oppilaat on jaettu ryhmiin, joissa on 3 oppilasta. Ryhmän tehtävänä oli tehdä pisteiden tehtäviä yhdessä ja samaan aikaan. En ollut määrännyt pisteiden kiertojärjestystä. Määräsin vain sen miltä pisteeltä kukin ryhmä päivän aloittaa. Ryhmän tehtävänä oli pitää huolta toisistaan, että jokainen saa tehtäviä tehtyä. Monta kertaa huomasinkin oppilaiden opettavan toisiaan. Kun yksi piste saatiin valmiiksi, tuli tarkkailla millä pisteellä oli tilaa ja siirtyä siihen seuraavaksi.

Pisteitä oli yhteensä viisi (matikkaa, kuvista ja äikkää). Jokaisella oppilaalla oli oma kulunvalvontakortti, johon haettiin leima aina jokaisen suoritetun pisteen jälkeen. Idean kulunvalvontaan sain Anniina-open blogista: http://openideat.blogspot.fi

Kuva kortista tulossa!

Pisteet esiteltiin ennen työskentelyn aloittamista. Lisäksi jokaiselta pisteeltä löytyi kartio, johon olin kiinnittänyt kirjalliset ohjeet kyseiseen tehtävään. Tässä pieni selostus siitä, mitä matikkaan liittyvää meillä oli.

Kuvis

Kuvispisteellä painettiin kuva maalatusta kädestä.
Näitä tullaan hyödyntämään viiden askelissa laskemisessa ja myöhemmin viiden kertotauluissa. 




Taskulampputehtävä

Tältä taskulampputehtävä näytti päältä päin. Ope oli laittanut kaksi luokan pöytää vierekkäin ja virittänyt niiden päälle mustan viltin. Pöydän päällä näkyy kartio, jossa on tämän pisteen ohje. Laatikossa oli laminoituja lukusuoria ja kalvotusseja. Ruuhkan välttämiseksi tällä pisteellä sai työskennellä niin monta oppilasta kuin oli tusseja. Sisään sai pujahtaa vain sivusta.


Tehtävänä oli täydentää lukuja lukusuoralle. Kalvotussilla merkittiin ne luvut, joiden paikan olin merkinnyt tussilla. Lukusuorat ovat täältä: http://www.lukimat.fi/matematiikka/materiaalit/tulostettava-materiaali/Lukujono-A3.pdf Tosin piti viilata sen verran pilkkua, että jatkoin lukusuoraa hieman molemmista päistä, alkuperäisissä kun ne pysähtyvät kuin seinään.


Lukusuorat kymmenen ja viiden askelin

Haastavammat lukusuorat. 

Pojat työskentelemässä yhdessä. He päättivät virittää taskulampun pöydän telineeseen kiinni.

Taskulampun valossa oli kiva täydentää lukusuoraa!

Kuinka monta? -purkit

Kuinka monta? -purkkitehtävässä laskettiin papuja lepakon papanoita. Oppilas haki tehtäväkortin ja toimi ohjeen mukaan: haki purkin, ensin arvioi purkin sisältämän papanamäärän ja sen jälkeen tarkisti laskemalla. Laskemisessa kannatti ryhmitellä näitä papanoita tiettyihin kasoihin. Tehtävä tehtiin kalvotusseilla ja kalvo puhdistettiin tehtävän jälkeen. Idea purkkeihin täältä: http://varganemenyi.fi/includes/vinkkeja.php




Laminoitu tehtäväkortti: Pilttipurkeissa ja tehtäväkalvossa oli toisiaan vastaavat kuvat. Kortteja oli kahta erilaista.

Laske jos uskallat!

Laske jos uskallat! -pisteellä oli peruslaskusarjoja. Tässä oli oivallinen eriyttämisen paikka. Oppilas tiesi, mistä laatikosta oman tehtävänsä haki. Yksi tyttö laski ensin kakkoslaatikon laskut ja halusi ottaa sen jälkeen kolmosesta lisää tehtävää. Laskusarjat on monistettu junnauskokeesta ja VaNe 1.lk:n ja 2a:n opettajan tienviitoista.


1 kommentti:

  1. Mahtava blogi teillä, kiitos!

    Tulkaa tutustumaan myös
    http://peruskoulupesula.blogspot.fi

    VastaaPoista